Sunday 8 January 2012

Kecederaan kranial facial

Kecederaan kranial facial

Trauma muka, juga dikenali sebagai Maksilofasial trauma, mana-mana trauma fizikal untuk menghadapi.Trauma muka boleh melibatkan kecederaan tisu lembut seperti terbakar, luka dan lebam, atau patah tulang muka seperti patah hidung dan patah rahang, serta trauma seperti kecederaan mata. Gejala-gejala khusus kepada jenis kecederaan, sebagai contoh, keretakan mungkin melibatkan kesakitan, bengkak, kehilangan fungsi, atau perubahan dalam bentuk struktur muka.

Kecederaan muka mempunyai potensi untuk menyebabkan kecacatan dan kehilangan fungsi, sebagai contoh, buta atau kesukaran menggerakkan rahang boleh mengakibatkan. Walaupun ia jarang sekali mengancam nyawa, trauma muka juga boleh membawa maut, kerana ia boleh menyebabkan pendarahan yang teruk atau campur tangan dengan saluran udara . kebimbangan utama dalam rawatan memastikan saluran udara terbuka dan tidak diugut supaya pesakit boleh bernafas. Bergantung kepada jenis kecederaan muka, rawatan mungkin termasuk bandaging dan suturing luka terbuka, pentadbiran ais, antibiotik dan ubat tahan sakit, bergerak tulang kembali ke tempat, dan pembedahan. Apabila patah disyaki, radiografi digunakan untuk diagnosis. Rawatan juga mungkin perlu bagi kecederaan lain seperti kecederaan otak trauma, yang biasanya mengiringi trauma muka.

Di negara-negara maju, punca utama trauma muka digunakan untuk kemalangan kenderaan bermotor, tetapi mekanisme ini telah digantikan dengan keganasan interpersonal ,kemalangan auto Walau bagaimanapun masih menguasai sebagai penyebab di negara-negara membangun dan masih merupakan punca utama di tempat lain. Oleh itu, usaha-usaha pencegahan termasuk kempen kesedaran untuk mendidik orang ramai mengenai langkah-langkah keselamatan seperti tali pinggang keledar dan topi keledar, dan undang-undang untuk mencegah memandu dalam keadaan mabuk dan tidak selamat. Sebab-sebab lain trauma muka termasuk jatuh, kemalangan industri, dan kecederaan sukan.


Etiologi
·       
            trauma

Manifestasi klinikal
·         AW @ LW pada tisu muka
·         Kontusi @ avulsi pada krania
·          tulang fasial
·          Kecederaan saraf fasial dan aksesorinya
·         Gangguan pada pandangan/renungan
·          Enophthalmos

Patofisiologi
·         Trauma  → kecederaan pada muka dan  kranial

Pengambilan sejarah keluarga dan pemeriksaan fizikal
- Vital sign
- Sejarah perubatan
- Sejarah pembedahan
- Status
- Pekerjaan

Penyiasatan
·         ct-scan
·          skull x-ray

Rawatan dan pendidikan kesihatan
 - Exposure & environmental control
 - Antibiotik
 - Airway & cervical spine control
 - Circulation & hemorrhage control
 - Neurological dysfunction

1 comment: