Sunday 8 January 2012

Hydrocephalus

Hydrocephalus

Hidrosefalus adalah membina bendalir di dalam tengkorak, menyebabkan bengkak otak. Hidrosefalus bermaksud "air di otak."

Gejala-gejala/simptom-simptom

Gejala-gejala bergantung kepada penyebab tersumbat, umur orang itu, dan berapa banyak tisu otak yang telah rosak oleh bengkak.

Dalam bayi dengan hydrocephalus, cecair CSF membina dalam sistem saraf pusat, menyebabkan Fontanelle (spot lembut) bonjol dan kepala lebih besar daripada yang dijangkakan. Tanda-tanda awal boleh juga termasuk:

    * Mata yang kelihatan pandangannya ke bawah
    * Mudah marah
    * Sawan
    * Separated jahitan
    * mengantuk
    * Muntah

Gejala-gejala yang mungkin berlaku di kalangan kanak-kanak yang lebih tua boleh termasuk:

    * Ringkas, nyaring, nyaring menangis
    * Perubahan dalam personaliti, ingatan, atau keupayaan untuk sebab atau berfikir
    * Perubahan tampang wajah dan jarak mata
    * Berpalang mata atau pergerakan mata yang tidak terkawal
    * Sukar memberi makan
    * Mengantuk yang berlebihan
    * Sakit kepala
    * Mudah marah, kawalan miskin sabar
    * Kehilangan kawalan kencing (inkontinen kencing)
    * Kehilangan koordinasi dan masalah berjalan
    * Spasticity otot (kekejangan)
    * Pertumbuhan yang perlahan (kanak-kanak 0-5 tahun)
    * Pergerakan yang lambat atau terhad
    * Muntah

komplikasi

Penempatan Shunt boleh membawa kepada tersumbat. Gejala-gejala seperti penyumbatan termasuk sakit kepala dan muntah-muntah. Pakar bedah mungkin dapat membantu pirau terbuka tanpa menggantikannya.

Mungkin ada masalah lain dengan Shunt, seperti kinking, perpisahan, tiub, atau jangkitan di kawasan-pirau.

Komplikasi lain mungkin termasuk:

    * Komplikasi pembedahan
    * Jangkitan seperti meningitis atau ensefalitis
    * Kemerosotan nilai Intelek
    * Kerosakan saraf (penurunan dalam pergerakan, sensasi, fungsi,)
    * Fizikal kurang upaya


Rawatan

Matlamat rawatan adalah untuk mengurangkan atau mencegah kerosakan otak dengan meningkatkan pengaliran CSF.

Tersumbat boleh dibuang melalui pembedahan, jika boleh. Jika tersumbat itu tidak boleh dikeluarkan, pirau (tiub fleksibel) boleh diletakkan dalam otak untuk membolehkan CSF mengalir di sekitar kawasan yang tersumbat. Tiub Shunt bergerak ke bahagian lain badan, seperti perut, di mana CSF tambahan boleh diserap.

Antibiotik diberi jika terdapat tanda-tanda jangkitan. Jangkitan yang teruk juga boleh menghendaki pirau yang perlu dikeluarkan.

Satu lagi pilihan adalah ventriculostomy ketiga endoskopik (ETV), yang melegakan tekanan tanpa menggantikan pirau.

Menghapuskan atau membakar dari (cauterizing) bahagian-bahagian otak yang menghasilkan CSF boleh mengurangkan pengeluaran CSF.

Follow-up peperiksaan amnya terus sepanjang hayat kanak-kanak. Ini dilakukan untuk memeriksa tahap perkembangan kanak-kanak dan merawat sebarang masalah intelek, neurologi, atau fizikal.

Melawat jururawat, perkhidmatan sosial, kumpulan-kumpulan sokongan, dan agensi-agensi tempatan boleh memberikan sokongan emosi dan membantu dengan penjagaan kanak-kanak dengan hydrocephalus yang mempunyai kerosakan otak yang ketara.


Ujian & Diagnostik

Apabila pembekal penjagaan kesihatan pili hujung jari pada tengkorak, mungkin terdapat bunyi yang tidak normal yang menunjukkan penipisan dan pemisahan tulang tengkorak. Urat kulit kepala mungkin muncul diregangkan atau diperbesarkan.

Sebahagian atau seluruh kepala mungkin lebih besar daripada biasa. Pembesaran paling biasa dilihat di bahagian hadapan kepala. Ukuran lilitan kepala, diulangi dari semasa ke semasa, mungkin menunjukkan bahawa kepala semakin membesar.

Mata boleh melihat "tenggelam." Bahagian putih mata akan muncul di atas bahagian berwarna mata, diberikan mata rupa "setting-sun". Refleks mungkin tidak normal.

A imbasan CT kepala adalah salah satu ujian yang terbaik untuk mengenal pasti hydrocephalus. Ujian-ujian lain yang boleh dilakukan termasuk:

    * Arteriography
    * Otak imbasan menggunakan radioisotop
    * Tengkorak ultrasound (ultrasound otak)
    * Tebukan lumbar dan pemeriksaan cecair serebrospina (jarang dilakukan)
    * Skull x-ray

Punca & Faktor-faktor Risiko

Hidrosefalus adalah disebabkan oleh masalah dengan aliran bendalir serebrospina (CSF), cecair yang mengelilingi otak dan saraf tunjang. Bendalir membawa nutrien ke otak, mengambil dari bahan buangan dari otak, dan bertindak sebagai kusyen.

CSF biasanya bergerak melalui kawasan otak yang dikenali sebagai ventrikel, maka di sekeliling luar otak dan saraf tunjang. Ia kemudiannya reabsorbed ke dalam aliran darah .. Membina-CSF boleh berlaku di dalam otak jika mengalir atau penyerapan disekat, atau jika CSF terlalu banyak dihasilkan.

Ini membina cecair meletakkan tekanan pada otak, menolak otak terhadap tengkorak dan merosakkan atau memusnahkan tisu otak.

Hidrosefalus mungkin bermula semasa bayi sedang berkembang di dalam rahim. Ia biasanya hadir bersama myelomeningocele, kecacatan kelahiran yang melibatkan penutupan tidak lengkap tulang belakang. Kecacatan genetik dan jangkitan tertentu yang berlaku semasa hamil juga boleh menyebabkan hydrocephalus.

Dalam anak-anak muda, hydrocephalus juga boleh dikaitkan dengan syarat-syarat berikut:

    * Jangkitan yang memberi kesan kepada sistem saraf pusat (seperti meningitis atau ensefalitis), terutamanya pada bayi
    * Pendarahan di dalam otak semasa atau sejurus selepas bersalin (terutamanya pada bayi yang pra-                   matang)
    * Kecederaan sebelum, semasa, atau selepas bersalin, termasuk pendarahan subaraknoid
    * Tumor sistem saraf pusat, termasuk otak atau saraf tunjang.

Patofisiologi

Hidrosefalus biasanya disebabkan tersumbat bendalir serebrospina (CSF) aliran keluar dalam ventrikel atau dalam ruang subaraknoid yang lebih otak. Dalam seseorang tanpa hydrocephalus, CSF berterusan beredar melalui otak, ventrikel dan saraf tunjang dan terus mengalir keluar ke dalam sistem peredaran darah. Alternatif, keadaan mungkin disebabkan oleh pengeluaran berlebihan cecair CSF, daripada kecacatan kongenital menyekat saliran yang normal bendalir, atau dari komplikasi kecederaan kepala atau jangkitan.

Mampatan otak oleh bendalir terkumpul akhirnya boleh menyebabkan sawan dan terencat akal. Tanda-tanda ini berlaku lebih awal di kalangan orang dewasa, yang tengkorak-tengkorak yang tidak lagi mampu untuk memperluaskan untuk menampung isi padu cecair yang semakin meningkat dalam. Janin, bayi, dan anak-anak muda dengan hydrocephalus biasanya mempunyai kepala yang luar biasa besar, tidak termasuk muka, kerana tekanan bendalir menyebabkan tulang tengkorak individu - yang masih belum fius - bonjol keluar pada mata ketika mereka. Satu lagi tanda perubatan, di kalangan bayi, pandangannya ciri-ciri yang tetap menurun dengan putih mata menunjukkan atas iris, seolah-olah bayi yang cuba untuk memeriksa sendiri yang lebih rendah kelopak mata.

Tekanan intrakranial dinaikkan boleh menyebabkan pemampatan otak, membawa kepada kerosakan otak dan komplikasi lain. Syarat antara individu yang terlibat berbeza-beza secara meluas.

Jika foramina (pl.) ventrikel keempat atau saluran air serebrum disekat, cereobrospinal cecair (CSF) boleh berkumpul di dalam ventrikel. Keadaan ini dipanggil hydrocephalus dalaman dan ia menyebabkan peningkatan tekanan CSF. Pengeluaran CSF terus, walaupun ayat-ayat yang biasanya membolehkan ia untuk keluar dari otak tersumbat. Oleh itu, bendalir membina di dalam tekanan otak menyebabkan yang memampatkan tisu saraf dan mengembangkan ventrikel. Pemampatan tisu saraf biasanya menyebabkan kerosakan otak tak boleh balik.

Hydrocephalus dalaman boleh berjaya dirawat dengan meletakkan satu tiub saliran (pirau) antara ventrikel otak dan rongga abdomen untuk menghapuskan tekanan dalaman yang tinggi.Pendarahan subaraknoid boleh menyekat pulangan CSF peredaran. Jika CSF berkumpul dalam ruang subaraknoid, keadaan ini dipanggil hydrocephalus luar. Dalam keadaan ini, tekanan dikenakan ke otak luaran, memampatkan tisu saraf dan menyebabkan kerosakan otak. Oleh itu, menyebabkan kerosakan tisu otak dan membawa kepada necrotization.

Etiologi

Hidrosefalus adalah hasil pengumpulan yang abnormal cecair tulang belakang serebrum dalam ventrikel otak, yang menyebabkan tempurung kepala / kepala untuk menjadi diperbesarkan. Ia boleh terbentuk apabila terdapat kecacatan kongenital yang menghalang aliran dan menyebabkan cecair terkumpul.

Hidrosefalus dikelaskan sebagai berkomunikasi (atau bukan obstruktif) atau bukan berkomunikasi (aliran dihalang).
Dalam berkomunikasi, halangan di luar sistem ventrikel otak, aliran tidak disekat antara ventrikel tetapi sebaliknya cecair yang berlebihan yang terkumpul di dalamnya kerana ia tidak dapat diserap dari ruang subaraknoid serebral.
Dalam bukan menyampaikan pengumpulan cecair disekat daripada beberapa titik dalam sistem ventrikel.

Hidrosefalus selain menjadi kecacatan kongenital juga boleh diperoleh dengan mempunyai cystic meninges (meliputi otak), serta, halangan yang disebabkan oleh trauma, radang, sista, neoplasms, atau hematomas. Keadaan ini akhirnya pengumpulan cecair tulang belakang serebrum akibat penyumbatan dalam laluan peredaran darah, atau dalam pengeluaran berlebihan cecair.

Pada manusia satu prosedur pembedahan yang boleh dilakukan untuk penempatan Shunt untuk menyimpan cecair tulang belakang serebrum dari terkumpul. Walau bagaimanapun, pada tikus penempatan Shunt tidak layak.

Hidrosefalus pada tikus terutamanya kongenital dalam alam semula jadi, dan biasanya satu keadaan yang boleh membawa maut. Pada amnya, ia dilihat oleh pembiak baka itu dalam tempoh empat minggu pertama kehidupan.

Sesetengah tikus yang mempunyai satu bentuk yang sederhana hydrocephalus boleh, dan lakukan, hidup; bagaimanapun, aktiviti penyitaan boleh komplikasi keadaan ini sebagai usia tikus, tikus untuk mengambil ubat antikonvulsi (anti-kejang) seumur hidup.

Pengambilan sejarah pesakit dan pemeriksaan fizikal

·         Vital sign
·         Sejarah keluarga
·         Sejarah penyakit
·         Sejarah pekerjaan
·         Jantina

Penyiasatan

             Skull x-ray
             CT scan
             Lumbar puncture
             Ultra sound



No comments:

Post a Comment