Sunday 8 January 2012

Corn

Corn
Definisi

·         corn dikenali sebagai  kematu atau clavus

      Etiologi

·         Merupakan satu kalositi yang terjadi akibat pemakaian kasut-kasut yang ketat

Manifestasi klinikal

·         Kawasan kulit yang keras dan tebal pada antara jari-jari kaki (bony prominences)

Patofisiologi

·         Bentuk tangan dan kaki adalah penting dalam pembentukan clavus. Khususnya, prominences bertulang sendi metacarpophalangeal dan metatarsophalangeal sering dibentuk dalam apa-apa cara untuk mendorong overlying geseran kulit. Sebagai pembentukan clavus terjadi, geseran terhadap kasut yang mungkin untuk mengekalkan hyperkeratosis.
·          Kecacatan jari kaki, termasuk contractures dan penyepit, tukul, dan jari kaki berbentuk tukul, boleh menyumbang kepada patogenesis. Bunionettes, iaitu, callosities atas kepala metatarsal kelima sisi, boleh dikaitkan gejala neuritic disebabkan pemampatan saraf yang mendasari digital sisi.
·          Tambahan pula, kaki Morton, di mana ibu jari kaki kedua lebih panjang daripada kaki yang pertama, berlaku dalam 25% daripada penduduk, ini mungkin salah satu faktor patogenik yang paling penting dalam kalus kepala metatarsal bersama kedua,iaitu, plantar sukar dikawal keratosis.

Penyiasatan

·         FBC
·         ABG


Pengambilan sejarah keluarga dan pemeriksaan fizikal

·         Tanda-tanda vital
·         Sejarah perubatan
·         Sejarah penyakt
·         Sejarah keluarga
·         Sejarah sosial
·         Pekerjaan

Rawatan dan pendidikan kesihatan

Penjagaan Perubatan

·         Rawatan satu clavus harus bertujuan untuk mengurangkan gejala-gejala seperti kesakitan dan ketidakselesaan dengan berjalan kaki. Päring daripada yang luka-luka serta-merta mengurangkan rasa sakit. Setelah etiologi ketidakteraturan tekanan kaki ditentukan, percubaan untuk pengagihan semula tekanan harus dibuat. Penggunaan orthotics dan kasut konservatif dengan ruang kaki tambahan sering berfaedah. Apabila segala-galanya gagal, pembedahan boleh dilakukan.
·         Jika tidak normal dermatoglyphics atau pendarahan sesuatu yg kecil dilihat, terapi ketuat dimulakan. Jika dermatoglyphics biasa dicatatkan, sebatian asid salisilik dan orthotics boleh memberi manfaat.
·         Pelepasan gejala boleh dicapai dengan penipisan dan kusyen luka-luka yang terlibat.
·         Kepekatan yang tinggi asid silika(misalnya, 40%) boleh membawa kepada kehabisan tenaga yang teruk, dan di kalangan pesakit diabetes, ia mungkin membawa kepada jujur ​​kaki ulcerations.Intralesional triamcinolone dan vitamin topikal A sebatian asid juga boleh mengurangkan hyperkeratosis setempat. Triamcinolone boleh membawa kepada hypopigmentation setempat.
·         Laser karbon dioksida boleh digunakan dengan tujuan luka-luka yang mendalam.Geseran dikurangkan boleh dicapai dengan penggunaan lengan-dibarisi silikon pada jari kaki, pelapik, dan, dalam kes-kes pilih, injectionsover silikon atau kolagen terkenal bertulang dalam soalan.

Penjagaan pembedahan

·         Pilihan pembedahan untuk clavus perlu digunakan apabila hanya langkah-langkah konservatif gagal.

·         Sakit kronik kaki walaupun terapi konservatif nombor satu petunjuk untuk pembedahan.


·         Pembetulan Hallux valgus boleh membantu dalam pengurangan callosities menyakitkan dalam jangka masa panjang.

·         Pembetulan pembedahan untuk penyepit, tukul, dan jari kaki tukul prosedur yang mudah.

·         Bercukur condyles terkemuka prominences bertulang yang boleh memberi manfaat terutamanya pada digit kelima.

Konservatif

·         Memakai kasut yang sesuai dengan saiz kaki

No comments:

Post a Comment