Sunday 8 January 2012

Cataract

Cataract

Katarak adalah kawasan yang keruh dalam kanta mata.

Artikel ini memberi tumpuan kepada katarak di kalangan orang dewasa. Untuk maklumat pada katarak di kalangan kanak-kanak.

Punca, kejadian, dan faktor-faktor risiko

Kanta mata biasanya jelas. Jika kanta menjadi mendung, keadaan ini dikenali sebagai katarak. Jarang, katarak boleh hadir pada atau sejurus selepas kelahiran. Ini dikenali sebagai katarak kongenital.

Katarak dewasa biasanya membangunkan secara beransur-ansur dengan memajukan umur dan boleh berjalan di dalam keluarga. Mereka berkembang secara perlahan dan tanpa rasa sakit, dan penglihatan pada mata atau terjejas mata perlahan-lahan menjadi lebih teruk.

Katarak membangunkan lebih cepat jika terdapat beberapa faktor-faktor alam sekitar, seperti merokok, pendedahan kepada bahan-bahan toksik yang lain, dan pendedahan kepada cahaya ultraungu yang berlebihan atau cahaya matahari. Mereka boleh terjadi pada bila-bila masa selepas mengalami kecederaan mata. Penyakit seperti diabetes juga meningkatkan risiko untuk katarak. Ubat-ubatan tertentu, seperti kortison, juga boleh mempercepatkan pembentukan katarak.

Katarak dewasa diklasifikasikan sebagai tidak matang, matang, dan hypermature.

    * Katarak Belum Matang - kanta mempunyai beberapa kawasan baki jelas
    * Matang katarak - mendung, atau kanta legap, yang bermakna anda tidak boleh melihat melalui
    * Katarak Hypermature - tisu kanta mogok dan bocor melalui meliputi permukaan, yang boleh merosakkan struktur-struktur lain dalam mata

Kebanyakan orang mengalami beberapa kekaburan ringan kanta selepas usia 60 tahun. Kira-kira 50% orang umur 65-74, dan kira-kira 70% daripada orang-orang 75 dan lebih tua mempunyai katarak yang menjejaskan penglihatan mereka.

Faktor-faktor yang boleh menyumbang kepada pembangunan katarak adalah seperti berikut:

    * Penyakit yang menyebabkan keradangan atau menjejaskan metabolisme
    * Mata kecederaan
    * Sejarah keluarga
    * Penggunaan jangka panjang kortikosteroid atau lain-lain ubat tertentu
    * Sinaran pendedahan
    * tidak
    * Pendedahan yang terlalu banyak kepada cahaya ultraungu (cahaya matahari)

Simptom-simptom

Masalah penglihatan mungkin termasuk perubahan berikut:

    * Mendung, penglihatan kabur, berkabus, atau filmy
    * Kerugian intensiti warna
    * Wawasan Double
    * Sukar melihat pada waktu malam
    * Masalah melihat bentuk terhadap latar belakang atau perbezaan di antara warna warna
    * Melihat halos di sekeliling lampu
    * Menjadi sensitif terhadap silau

Katarak pada umumnya membawa kepada penglihatan menurun, walaupun pada siang hari. Kebanyakan orang dengan katarak ada perubahan yang sama dalam kedua-dua mata, walaupun sebelah mata mungkin lebih buruk daripada yang lain. Ramai orang dengan keadaan ini hanya perubahan visi ringan.

Pandangan diperbesarkan katarak di mata manusia, yang dilihat pada pemeriksaan dengan lampu celah menggunakan pencahayaan tersebar

Penyiasatan

1.            Tindak balas refleks mata hitam 
2.            Tonometri
3.            Refleksi

Rawatan

Rawatan hanya untuk katarak adalah pembedahan untuk membuang. Pembedahan dilakukan jika anda tidak boleh melakukan aktiviti biasa, walaupun dengan cermin mata.

Jika katarak tidak mengganggu, maka pembedahan biasanya tidak perlu. Walau bagaimanapun, sesetengah orang mungkin mempunyai masalah mata tambahan, seperti retinopati diabetik, yang tidak boleh dirawat tanpa terlebih dahulu akan menjalani pembedahan katarak.

Bagi sesetengah orang, perubahan gelas, semakin kuat bifocals, atau menggunakan kanta pembesar membantu cukup.

komplikasi

Diagnosis dan rawatan awal adalah kunci untuk mencegah masalah penglihatan kekal.

Patofisiologi

·         Lensa yang normal adalah struktur posterior iris yang jernih, transparan, berbentuk seperti kancing baju, mempunyai kekuatan refraksi yang besar. Lensa mengandung tiga komponen anatomis. Pada zona sentral terdapat nukleus, di perifer ada korteks, dan yan mengelilingi keduanya adalah kapsula anterior dan posterior.
·         Katarak bisa terjaadi bilateral, dapat disebabkan oleh kejadian trauma atau sistemis (diabetes) tetapi paling sering karena adanya proses penuaan yang normal. Faktor yang paling sering berperan dalam terjadinya katarak meliputi radiasi sinar UV, ubat-ubatan, alkohol, merokok, dan asupan vitamin antioksidan yang kurang dalam jangka waktu yang lama.
·         Perubahan fizik dan kimia dalam lensa mengakibatkan hilangnya traansparansi. Perubahan dalam serabut halus multipel (zonula) yang memaenjang dari badan silier ke sekitar daerah di luar lensa. Perubahan kimia dalam protein lensa dapat menyebabkan koagulasi, sehingga mengabutkan pandangan dengan menghambat jalannya cahaya ke retina. Salah satu teori menyebutkan terputusnya protein lensa normal disertai influks air ke dalam lensa.

Pengambilan sejarah keluarga dan pemeriksaan fizikal

·         Tanda vital
·         Sejarah keluarga
·         Sejarah penyakit
·         Seajrah pekerjaan
·         Perokok
·         Status 

No comments:

Post a Comment