Sunday 8 January 2012

Glaucoma

Glaucoma

Glaukoma merujuk kepada kumpulan keadaan mata yang menyebabkan kerosakan pada saraf optik, saraf yang membawa maklumat visual dari mata ke otak.

Dalam banyak kes, kerosakan pada saraf optik adalah disebabkan oleh peningkatan tekanan dalam mata, juga dikenali sebagai tekanan intraocular (IOP).

Punca, kejadian, dan faktor-faktor risiko

Glaukoma adalah punca kedua yang paling biasa kebutaan di Amerika Syarikat. Terdapat empat jenis utama glaukoma:

    * Terbuka sudut (kronik) glaukoma
    * Sudut-penutupan (akut) glaukoma
    * Kongenital glaukoma
    * Menengah glaukoma

Bahagian hadapan mata dipenuhi dengan bendalir yang jelas yang dipanggil humor akueus. Cecair ini sentiasa dibuat di belakang mata. Ia meninggalkan mata melalui saluran di hadapan mata di kawasan yang dipanggil sudut kebuk anterior, atau hanya sudut.

Apa-apa sahaja yang melambatkan atau menghalang aliran bendalir ini daripada mata akan menyebabkan tekanan untuk membina dalam mata. Tekanan ini dipanggil tekanan intraocular (IOP). Dalam kebanyakan kes glaukoma, tekanan ini adalah tinggi dan menyebabkan kerosakan kepada saraf utama di mata, yang dikenali sebagai saraf optik.

Open-angle (kronik) glaukoma adalah jenis yang paling biasa glaukoma.

    * Sebab yang tidak diketahui. Peningkatan tekanan mata berlaku masa perlahan-lahan ke atas. Tekanan menolak ke atas saraf optik dan retina di belakang mata
    * Terbuka-sudut glaukoma cenderung untuk berjalan di dalam keluarga. Risiko anda lebih tinggi jika anda mempunyai ibu bapa atau datuk nenek dengan glaukoma sudut terbuka. Orang yang berketurunan Afrika adalah berisiko tinggi untuk penyakit ini.

   *Sudut-penutupan (akut) glaukoma berlaku apabila keluar cecair humor akueus secara tiba-tiba dihalang. Ini menyebabkan peningkatan yang cepat, yang teruk, dan sakit tekanan dalam mata (tekanan intraocular).
   * Sudut-penutupan glaukoma kecemasan. Ini sangat berbeza dari sudut terbuka glaukoma, yang tanpa rasa sakit dan secara perlahan-lahan kerosakan wawasan
    * Jika anda mempunyai glaukoma akut pada sebelah mata, anda berisiko untuk serangan di mata kedua, dan doktor anda mungkin mencadangkan rawatan pencegahan
    * Membesarkan titisan mata dan ubat-ubatan tertentu boleh mencetuskan serangan glaukoma akut

Kongenital glaukoma dalam keluarga (keturunan).

    * Ia hadir pada masa kelahiran
    * Hasil daripada pembangunan yang tidak normal saluran pengaliran keluar bendalir mata

Secondary glaukoma disebabkan oleh:

    * Dadah seperti kortikosteroid
    * Mata penyakit contohnya sebagai uveitis
    * Penyakit Sistemik

Tanda dan ujian

Peperiksaan mata boleh digunakan untuk mendiagnosis glaukoma. Doktor akan perlu untuk memeriksa bahagian dalam mata dengan melihat melalui murid, selalunya manakala murid diluaskan. Doktor biasanya akan menjalankan pemeriksaan mata yang lengkap.

Memeriksa tekanan intraocular sahaja (tonometry) tidak cukup untuk mendiagnosis glaukoma kerana perubahan tekanan mata. Tekanan di dalam mata adalah perkara biasa dalam kira-kira 25% daripada orang-orang yang glaukoma. Ini dipanggil normal ketegangan glaukoma. Terdapat masalah-masalah lain yang menyebabkan kerosakan pada saraf optik.

Ujian untuk mendiagnos glaukoma termasuk:

    * Gonioscopy (penggunaan kanta khas untuk melihat saluran aliran keluar sudut)
    * Tonometry ujian untuk mengukur tekanan mata
    * Pengimejan saraf Optik (gambar-gambar bahagian dalam mata)
    * Tindak balas refleks Pupillary
    * Pemeriksaan Retina
    * Celah lampu peperiksaan
    * Ketajaman penglihatan
    * Bidang pengukuran Visual

Simptom-simptom/gejala-gejala

OPEN-ANGLE glaukoma

    * Kebanyakan orang mempunyai NO gejala sehingga mereka mula kehilangan penglihatan
    * Kehilangan berperingkat periferal (sisi) wawasan (juga dikenali sebagai penglihatan terowong)

ANGLE-PENUTUPAN glaukoma

    * Gejala boleh datang dan pergi pada mulanya, atau beransur-ansur menjadi lebih buruk
    * Secara tiba-tiba, sakit teruk pada sebelah mata
    * Mengurangkan atau wawasan mendung
    * Loya dan muntah
    * Halos seperti Rainbow di sekeliling lampu
    * Mata merah
    Mata * berasa bengkak

kongenital glaukoma

    * Gejala biasanya perasan apabila kanak-kanak berusia beberapa bulan
    * Keadaan mendung depan mata
    Pembesaran * sebelah mata atau kedua-dua belah mata
    * Mata merah
    * Sensitif terhadap cahaya
    * mengoyak


Rawatan

Matlamat rawatan adalah untuk mengurangkan tekanan mata. Bergantung kepada jenis glaukoma, ini dilakukan dengan menggunakan ubat-ubatan atau pembedahan.

Open-angle glaucoma treatment:

Kebanyakan orang dengan glaukoma sudut terbuka boleh dirawat dengan jayanya dengan ubat titis mata. Mata yang paling jatuh digunakan hari ini mempunyai kesan sampingan yang kurang daripada yang digunakan pada masa lalu. Anda mungkin memerlukan lebih daripada satu jenis drop. Sesetengah pesakit juga boleh dirawat dengan pil kepada tekanan yang lebih rendah di mata. Titis dan pil yang lebih baru sedang dibangunkan yang boleh melindungi saraf optik dari kerosakan glaukoma.

Sesetengah pesakit akan memerlukan bentuk-bentuk rawatan yang lain, seperti rawatan laser, untuk membantu membuka saluran aliran keluar bendalir. Prosedur ini biasanya tidak sakit. Lain-lain mungkin perlu pembedahan tradisional untuk membuka saluran aliran keluar yang baru.

Angle-closure glaucoma treatment:

Serangan penutupan akut sudut perubatan kecemasan. Buta akan berlaku dalam beberapa hari jika ia tidak dirawat. Titisan, pil, dan ubat-ubatan yang diberikan melalui vena (IV) digunakan untuk tekanan yang lebih rendah. Sesetengah orang juga perlu satu pembedahan kecemasan, yang dipanggil iridotomy 1. Prosedur ini menggunakan laser untuk membuka saluran baru di iris. Saluran baru melegakan tekanan dan mencegah serangan lain.

Congenital glaucoma treatment:

Bentuk glaukoma ini selalunya dirawat dengan pembedahan untuk membuka saluran aliran keluar sudut. Ini dilakukan semasa pesakit tidur dan merasa tidak sakit (dengan anestesia).



No comments:

Post a Comment